„Matematyka wysokich lotów”, „Z szachami i matematyką za pan brat” oraz „Uczymy się aktywnie i nowocześnie” to tytuły innowacji pedagogicznych, które od nowego roku szkolnego wprowadzono w Szkoła Podstawowa nr 7 w Świdniku. Ich celem jest rozwijanie pasji i zainteresowań uczniów, a także uatrakcyjnienie sposobów nauczania.
Pierwsza, opracowana przez Marzenę Kasprzak, przeznaczona jest dla uczniów klasy 7a. Jak wyjaśnia jej autorka, natchnieniem do stworzenia innowacji była lektura obowiązującej podstawy programowej i realizacja jej założeń tak, aby sprostać wymaganiom młodzieży w zakresie technologii komputerowej.
- Mam tu na myśli zapis dotyczący kreatywnego rozwiązywania problemów z różnych dziedzin, ze świadomym wykorzystaniem metod i narzędzi wywodzących się z informatyki, w tym programowania – wyjaśnia M. Kasprzak. - Uczniowie przekonają się, że matematyka nie jest trudna i nudna, rozwiną swoje pasje i umiejętności informatyczne, ale też będą współtwórcami procesu uczenia się, zdobywając przy okazji wiele umiejętności społecznych.
Wychodząc naprzeciw dużemu zapotrzebowaniu na zajęcia szachowe i mając na uwadze nieocenione znaczenie matematyki, na poziomie klas 4 została wprowadzona innowacja szachowo-matematyczna. Jej autorami są: Artur Szefler, nauczyciel matematyki i informatyki oraz Ireneusz Keller, nauczyciel wychowania fizycznego i instruktor gry w szachy.
- Zaplanowana jest na trzy lata, ale z możliwością przedłużenia w klasie 7 i 8 – mówią panowie. – Program rozwija kreatywność dzieci, uczy logicznego myślenia i poprawia pamięć. Warto również przypomnieć, że w „Siódemce” już od kilku lat z powodzeniem realizowany jest program Polskiego Związku Szachowego „Edukacja przez szachy w szkole”, który obejmuje naukę i doskonalenie gry w klasach pierwszych, drugich i trzecich.
„Uczymy się aktywnie i nowocześnie” to kontynuacja ubiegłorocznej innowacji, realizowanej obecnie w dwóch klasach 5. Uczniowie, oprócz obowiązkowych trzech godzin, mają dodatkową godzinę języka angielskiego w tygodniu, co przez trzy lata, a na tyle przewidziano program, da około 100 dodatkowych godzin. Jej autorzy: Katarzyna Marcinek, Małgorzata Tatarczak i Agnieszka Wincentowicz, zapewniają o atrakcyjnej formie zajęć, która ma się przyczynić do pogłębienia znajomości języka oraz zmotywować dzieci do samodzielnej nauki.
- Uczniowie tworzą gazetki, odgrywają scenki, śpiewają, a w pracy wykorzystują tablicę multimedialną, tablety, okulary VR, aplikacje językowe oraz platformy e-learningowe. Chciałyśmy, by zrozumieli, że angielski to ich droga ku przyszłości, a dzięki jego dobrej znajomości będą mieli możliwość swobodnego podróżowania i komunikacji, poznawania dziedzictwa kulturowego innych krajów, przede wszystkim zaś zyskają większe szanse na rynku pracy – podkreślają nauczycielki.